تبلیغات
حوزه علمیّه صالح آباد رشت - گفتاری پیرامون عاشورا (قسمت اول)
قال رسول الله (ص) :خَیرُ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ العِلمِ وَشَرُّ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ الجَهلِ.............بحارالانوار، ج7
اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلا
درباره ما
این وبگاه پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه صالح آباد رشت می باشد که در تاریخ دوم آبان هزار و سیصدو نود و دو آغاز به کار کرده ، به انتشار اخبار ، مطالب علمی ، فرهنگی ومذهبی مربوط به حوزه علمیه صالح آباد رشت در فضای مجازی می پردازد .
تلفن:33261346-013
ایمیل:Salehabadrasht@gmail.com
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبگاه
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
مطالب اخیر وبگاه
بسمه تعالی



امروز وبگاه حوزه علمیه صالح آباد رشت مقاله ای به قلم  استاد پور جعفر  پیرامون وقایع عاشورا آماده نموده که از شما عزیزان دعوت میکنیم در ادامه مطلب به مطالعه آن بپردازید.


.بسم الله الرحمن الرحیم                                                           

الحمد الله رب العالمین وصلی  الله علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد صلی الله وعلیه واله و سلم و اما  بعد فقال الله تعالی فی القرآن الکریم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم تلک الدار الاخره نجعلها  للذین لا یریدون علوا فی الارض ولا فسادا  والعاقبه للمتقین .                           این سرای اخرت را برای کسانی قرار می دهیم که اراده برتری جوئی در زمین وفساد را ندارند و عاقبت نیک برای پر هیزگاران است

(قصص 83)

I.          امام زمان (عج) می فرمایند :                                                               

من برای مومنی که مصیبت جد شهیدم را یاد آور شود سپس برای تعجیل فرج وتایید من دعا نماید دعا می کنم .                                                                        

(مکیال المکارم )

 حمد و سپاس پروردگار عالمیان را که به نعمت عقل وعلم که منابع غنی و سرشار        معرفت و حل بسیاری از معماهای لاینحل بشری است را بر عهده ی آن ها نهاد و به وسیله   آن دو انسان ها را در مسیر هدایت و سعادت که غایت هدف ها است قرار داد . چنان که پیامبر اسلام در بحارالانوار جلد7 می فرمایند: خیر الدنیا والآخره مع العلم وشر الدنیا والآخره مع الجهل

·      واوست خدایی که توسط بهترین وبرجسته ترین انسان هاکه از نظر روحی و بندگی وسعه وجودی در همه اعصارمعرفی شده اند بشریت را از تاریکی های برخواسته از تعصبات فرقه ای وجهالت صنفی وگروهی به ساحت نور و روشنایی که بارقه ای از تجلی ذات الهی که مصداق الله  نور السماوات والارض :  نور 35 هست وارد نمود خصوصا اخرین پیامبر الهی یعنی حضرت محمد صلی الله علیه واله و سلم را که نگین زمردین انبیا الهی است بیافرید تا مصداق ستاره ای بدرخشیدو ماه مجلس شد

دل رمیده ما را انیس مونس شد گردد به امید اینکه مرکز   ثقل افول فطرت الهی را به طلوع مجدد وحیات نو برگرداند وشروعی در تجدید زندگی برخواسته ازحیات طیبه ای که مصداق آیه شریفه من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مومن فلنحییه حیاه طیبه  ولنجز ینهم اجرهم باحسن ما کانو یعملون  نحل 97 را باعث گردد .ادواری که انسان ها مدت های طولانی راکه باید در انتظار منجی بشریت بمانند ود رحسرت دیدنش جان خویش را  فدای خدای خود کنند ومصداق ایه شریفه یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی فجر 28 شوند پیامبری که درمقابل زحمات نبوت تقاضای نه چندان بزرگی از مردم عصر خود که   جز دوستی    اهل بیت - هست نکردلکن دامنه ی آن به گستره ی همه جغرافیا و مرزها را در  نوردیده است کشیده می شد تا انسان ها بر پایبندی عهدی که خداوند ازازل طبق آیه واذ اخذ ربک من بنی ادم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قالوا بلی  شهدناان تقولوا یوم القیمه اعراف 172و173  از آن ها گرفته ملتزم ومتعهد بمانند با شد نقض پیمان نکرده و اقرار  الست بربکم بار دیگر احیا شده باشد پیامبری که مامور به تکلیف و گرفتن آیات الهی از فرشته وحی یعنی جبرئیل امین بوده ودر ابلاغ وحی به سوی مردمی رهسپارو لحظه ای تردید ودرنگ در خود راه نداده باشنداز اینجاست فرمان پروردگار عالمیان که رسول                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               را فراخواند و فرمود بگو قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی شوری23 دقت دراین ایه شریفه گویای این حقیقت است که این مطا لبه قبل ازاینکه از جانب نبی خدا باشد در خواست پروردگار است بنابراین پیامبراکرم ص باید مرتکب عملی می شدند که شایسته انجام آن هستند راستی مگر میشود کسی دریافت کننده وحی باشد وخود تخلف از ان کند بنابراین  انتقال این آیه  گواه صادقی بر راستی وصدق وامانتداری آخرین پیامبری که پس ازاو رسولی نخواهد آمد باشد تا مردم بر این فرمان الهی گردن نهند وطوق طاغوت را از گردن خود باز کنندلکن تا سف ا زآن جهت است  که عناد وستیزه جوئی قبایل وطا یفه ها بناهایی رابنیان نهاد که روزگار عاجز از پایین کشیدن پرچمی که نشان شرک وبت پرستی ارامش انسانها رادرجوامع سلب کرده است میباشد ویکی پس از دیگری به دیار عدم رهسپاروکتابهای زیادی رادر گنجینه ها به رسم امانت ب چه کسی سپردند معلوم نیست معاندینی که باعث این انحراف شدند وهماورد طلبیدند کجایند؟ که جزاضطرا ب ونگرانی وتشویش خاطر  وخسران ابدی را درپی نداشته  باشند چنانکه قرآن کریم  فرموده است ولایحسبن الذین کفرواانما نملی لهم خیر انما نملی لهم لانفسهم لیزدادوا اثما ولهم عذاب مهین -عمران 178-ا ندک استنا د به  این تحلیل کافی است که انسان اگاه را به خود متوجه کند که سرکشان مست از فتح پیروزی درنبردی نابرابر عصرعاشورا 61 هجری - بر کشتگان خویش فرمان الهی را در انجام فریضه نماز به جای آرند و دستور الهی  را که از جانب رسول  اکرم ص موظف بانجام ان هستند به کناری گذارند و در لبیک هل من ناصر سید الشهدا راکه  دوستی  خاندان پیامبر را خواستار شد شاهد  کوبیده شدن  طبل  رسوائی خرج حسین عن دین جده شریح قاضی سر دهند وغائله و واقعه تکان دهنده ای را رقم زد ند   که به گواه تاریخ در تاثر و تاسف بی نظیر بوده ودراین اجابت چیزی را فرو گذار نکردند  که عدم پاسخگوئی به دوستی اهل بیت ریشه در همان ایه ای داشت که یا نفهمیدند و  به خطا رفتند  یا فهمیدند که البته برای  حذف اوازه نام رسول الله از مناره ها  به جد همت کردند چنانکه خداوند در ایه 32 سوره توبه میفرماید یریدون ان یطفئوا نورالله بافواههم ویا بی الله الا ان یتم نوره و لو کره الکافرون   وبر این سعی در تناقض گوئی گفتارو کردارکه در هیچ محکمه ای مورد قبول  نیست افتادند

                             شکر خدایی راکه با قدرت درهم شکننده خود طومار انها را در هم پیچید وچنان انها را در هم کوبید واز صفحه روزگار به دیار ناکا میها ی جانکاه  رهسپارنمود.  وحسرت یا لیتنی کنت ترابا نبا 40را بر دلهای الوده به گناهشان ونشانی جز انچه که درخور انند یعنی نیستی باقی نگذارد توگوئی هرگز افریده نشده بودندوتصویری جز نفرین بیادگار نگذاشتند باشد که حدیث وذکروا موتاکم بالخیرجای خود را به تنفر وانزجار داده باشد ودرارزوی بر پائی قیامت که امان به یغما رفته انها راربوده است آیه ان الله لا یخلف المیعاد - آل عمران 9- راضمیمه وسیعلم الذین ظلمو ا ای منقلب ینقلبون - شعرا 227 - قرار داده باشد.

انشا الله

امام وپیشوائی که عنوان سید الشهدا وسرور جوانان بهشت رادر طول اعصار بشری بدوش کشیدو درکمال  اطمینان بر خواسته از نصر ت الهی بمصداق ایه ان تنصروا الله ینصر کم ویثبت اقدامکم- محمد 9- دستگاه ستمگر بنی امیه  را بعداز شهادت برادرش  امام حسن   مجتبی ع در مقابل معاویه برمیخیزد وخلافت نا مشروع اورا اماج تهدید میکند ودر نصایح خود فر زندش علی ابن الحسین ع راخطاب قرار داده وحدیث مظلومیت را در قالب یابنی ایاک وظلم من لا یجد علیک ناصرا الاالله  راسر میدهد تا  ازاین رو حادثه قریب الوقوع را گوشزد کرده باشندکه در آرزو مرگ را  سعادت شمرده وزندگی با ستمگران را جز ملال به حساب نیاورده از اینجااست  پیام جاویدان بدور ازهر تعلقات را اینگونه سر میدهد وچون پدرش که بهنگام ضربت شمشیرکلام: بسم الله وبالله وعلی مله رسول الله فزت ورب الکعبه – منتهی الامال ج1 - رابا صدا ی انی لا اری المو ت الا السعاده والحیاه مع الظالمین الا برما سرمی دهد وبر این سخن که فرمانی از فرامین الهی است باستناد  سخن رسول گرامی اسلام که فرموده هر کس سلطان زورگویی را ببیند که حرام خدا را حلال  پیمان الهی رادرهم شکسته  با  سنت   وقانون پیامبراز در مخالفت در امده در میان بندگان راه گناه ودشمنی در پیش می گیرد اگر در برابر چنین زمامداری با عمل یا گفتار خویش مخالفت نکند برخداوند است که این فرد بیتفاوت را به جایگاه همان طغیانگر که آتش جهنم است گواه صدق گفتار خود قرار داده باشد.

سید الشهدا بنی امیه را در قا لب حا کم جا ئری

چون معا و یه که مقد سا ت اسلامی را بی شرمانه زیر پا می نهد ودر مخا لفت با کتا ب خدا وسنت رسول الله از احدی واهمه ای ندارد چنان هیمنه در هم ریخته اورا دچار تزلزل واضطراب می کند وخود را در محضرخدا باستناد ایه الم یعلم بان الله یری علق 14 می یابد که چاره ای جز قیام چون پدر گرامی خود  که فرما ن الهی را در یا فت می کند نداردو در این امر چنان عمل میکند تو گویی ذو الفقا ر علی ابن ابی طالب از نیا م بدرامده تا لبیک به ندای . الا وقد امرنی الله بقتال اهل البغی والنکث والفساد فی الارض -نهج اللاغه خطبه  190 - را بار دیگر سر دهد نهضت قیام عاشورا که مقدمه آن به اختصار و اجمال ذکر گردید در مقابل کسانی است که سرود حماسه انتقام کشته شدگان صدر اسلام را حقد و کینه دلها ی خودکرده اند و جمله لا تشل و دست مرضا درا نتیجه شعار پیروزی خود قرار دادند و در به ثمر رساندن ان که تسلطش  مرزهای جغرافیایی رااز نواحی شام تا حجاز گرفته و عراق تا یمن توسط امرای تشنه به خون یاران و صحابه پیامبر و حضرت امیر رادر نواحی  مختلف دنبال کرده و جان های مظلومان را از دم تیغ گذراندند ویا به سلولهای مخوف و به اسارت خانواده های شهدا اقدام کردند در این هنگام کلام حسین بن علی به دژخیمی چون معاویه چنین است ای معاویه مگر تو همان نیستی که زیاد ابن سمیه را به این عنوان که پدرت با مادرش زناکرد را  بر خلاف فقه و شریعت اسلامی به خاندان ابوسفیان لاحق کرد برادر خود خواندی انگاه او را بر جان و مال و ناموس مسلمین مسلط ساختی که انسانهای پاک و بیگناه را از دم شمشیر گذرانید دست و پایشان را برید وسر از تنشان جدا نمود و بدارشان آویخت کانک لست من هذه الامه و لیسو ا منک  - رجال الکسی - ویا در جایی دیگر در جواب متن معاویه جنین میفرماید  ای معاویه یکی از سخنان تو این بود که در میا ن این امت ایجاد اختلاف وفتنه نکنم من هیچ فتنه ای بزرگتر ومهمتر از حکومت تو به این امت سراغ ندارم دیگر از سخنان تواین بود که مواظب رفتار ودین خود محمد ص  باشم من وقتی به وظیفه خود می اندیشم و به دین خود امت محمدص  نظر می افکنم  وظیفه ای بزرگتر از این نمیدانم که با تو بجنگم واین جنگ جهاددرراه خدا خواهد بود واگر بخاطریک رشته عذرها از قیام برضد تو خوداری کنم از خدا طلب امرز ش میکنم چون ممکن است ان عذرها درپیبشگاه خدا پذیرفته نباشد واز خدا می خواهم مرا بانچه موجب رضاوخشنودی اوست ارشادو هدایت کندای معاویه دیگر از سخنان تو این بود که اگر من به تو بدی کنم با من بدی خواهی کرد واگر با تو دشمنی کنم دشمنی خواهی نمود باید بگویم در این جهان نیکان وصالحان همواره با دشمنی بد کاران روبرو بوده اند و امید وارم دشمنی تو زیانی به من نرساند و ضرروزیان بداندیشی های تو پیش از همه متوجه خودت گردد واعمال تو را نابود سازد پس هر قدر میتوانی بد اندیشی کن .الامامه والسیا سه ج 1

 

    متن بالا180

فرازی از نامه سید الشهدا به معاویه هست که مروان ابن حکم حاکم مدینه که از سوی معاویه انتخاب شد بود

در نامه ای که به معاویه می نو یسد اینگونه گزارش میدهد

عمرو بن عثمان گزارش کرده است که:گروهی از رجال و شخصیتهای عراق وحجاز نزد حسین بن  علی رفت امد

می کنند:واظهار کرده است که اطمینان ندار دحسین قیام نکند

مروان درنامه خود اضافه می کند :من در اینباره تحقیق کرده ام طبق اطلاعات رسیده او فعلا قصد قیام و مخالفت ندارد ولی اطمینان ندارم که در اینده نیزچنین باشد اینک نظر خود را در این باره بنویسید .

اما نامه معاویه  به حسین بن علی علیه السلام : گزارش پاره ای از کارهای تو به من رسیده است اگر صحت داشته باشد من انها را شایسته تو نمی دانم سو گند به خدا هر کس پیمان و معاهدهای ببندد باید به ان وفادار باشد و اگر این گزارشها صحت نداشته باشد تو سزاوارترین شخص برای چنین وضعی هستی اینک مواظب خود باش و به عهد وپیمان خود وفا کن اگر با من مخالفت کنی با مخالفت رو به رو میشوی واگر بدی کنی بدی می بینی  از ایجاد اختلاف میان امت بپرهیز. طوس.محمد بن حسن. اختیار معرفه الرجال .تصحیح و تعلیق: المصطفوی. حسن ص48

با توجه به ایاتی که در زمینه وفای به عهد امده است بنگریم راستی  شکستن پیمانی که میان امام حسن مجتبی ع  و معاویه بود فی البداهه متو جه چه کسی است  ؟  ایا تهدید معاویه اساسا جایگاه حقیقی به خود می گیرد ؟ در ثانی ایه شریفه مقدمه نبرد وجهاد را متوجه چه کسی می کند انگاه که می فرماید: و ام نکثوا ایمانهم من بعد عهد هم و طعنوا فی دینکم فقاتلوا ائمه الکفر ایه 12 توبه تاریخ ووجدان اگاه انسانهای ازاده وستمدیده  خود به شکستن پیمان به قضاوت بنشینند:

باز بجای اینکه به پایبندی عهد وپیمان بر اساس ایه بالا ملتزم متعهد بمانیم خوب است به پاسخ نامه ای که امام بر اساس نامه بالای از سوی معاویه امد دقت نمائیم تصمیم گیری ان با خوانندگان محترم باشد .

من الله التوفیق

اما بعد نامه ات به دستم رسید نوشته بودی که در باره ما گزارشات نامطلوبی دریافت کرده ای وگفته ای که به نظر تو این گونه اعمال رابرای من سزاوار نمی دانی ویاداوری کرده ای که تنها خدای تعالی مردم رابه نیکی ها رهنمائی کرده وپشتیبان نیکی است اما باید بدانی این گزارشهای نامطلوب وناروار مردمی درغگوو کرنشکار وفرومایه بتو  می فرستند همان مردمان تملق پیشه وسخن چین که در میان مردم تفرقه و جدائی می افکنند  این گمراهان فتنه گر به تو دروغ گفته اند  نه  می خواستم تدارک جنگی با تو ببینم ونه در فکر قیامی علیه تو بودم اما نه چنان پنداری که من از سکوت خود خشنودم بلکه در برابر باطل تو و ترک قیام  وجهاد با تو از خدای خود بیم دارم  به هر حال هیچ گونه عذری برای من باقی نمانده و بایستی این حقیقت را برای تو ویارانت که حزب ستمکاران و دوستداران شیاطینند باز گو کنم.

ایا تو قاتل حجر بن دی برادر کنده ویاران نمازگزار او که خدای را پرستش می کردند نیسستی؟ ایشان با ستمکاری وبدعت های ناپسند مخالف بودندویاران نماز گذار اوکه خدای را پرستتش می کردندو درراه حق از سرزنشو ملامت هراسی نداشتند اما تو با شمشیر ستم و کینه ایشان را کشتی بعد از ان که پیمان های محکم واستوار با انان بستی وامان دادی.تو از خدا نترسیدی و پیمان او را سست شمردی و در کمال جرئت و جسارت انان را به قتل رسانی؟ایا تو قاتل عمرو بن حمق یار و مصا حب رسول خدا صلی الله علیه واله ان بنده صالح که کثرت عبادت او را فرسوده و پیکرش رانحیف و رنگ از رخسارش برده بود نیستی ؟در حالی که امنش دادی و چنان پیمانها برایش بستی که اگر برای  بزهای وحشی بسته می شد از قله کو ه ها به زیر میاممدند.

آری این است بیان درد مندی  امام از حاکمی که کیان وهستی مردم را بدست گر فته تا چه رسد  به پسرش که چه ها  نکند . گر زباغ  رعیت ملک خورد سیبی     غلامان زبیخ بر کنند درختان را

ابن قتیبه در کتاب الامامه و السیاسهو کشی در کتاب الرجال   :

اری تاریخ لبریزوسرشاراز پندها وعبرت های بیاد ماندنی است که مصداق اتم ان کلمات قصاری چون ما اکثر العبر واقل الاعتبار-غررالحکم و درر الکلم -نام گرفت وگواه صادقی ازدانشمندان وآزادگان ومصلحانی که قران صریحا در ایه شریفه اینگونه از آنها  یاد میکند والذین یمسکون بالکتاب واقامو الصلاه انا لا نضیع اجرالمصلحین که با شناختی که از وضع موجود بدست آوردند نهضت وقیامی را براه انداختند که باعث بیداری نسلهای مظلوم شد از جمله ان حرکت رو به جلو حسین ابن علی علیهما السلام که با شهادت خویش ویاران باوفای خود در حق انها چنین زمزمهای را برای ایند گان  به ا رمغان گذاشت اثنی علی الله احسن الثنا واحمده علی السرائ والضرائ اللهم انی احمدک علی ان اکرمتنا بالنبوه وعلمتنا  القران وفقهتنا  فی الدین اما بعد وانی لا اعلم اصحابا اوفی و لا خیرا من اصحابی ولا اهل بیت ابر ولا اوصل من اهل بیتی فجزاکم الله عنی خیرالجزا الا وانی قد اذنت لکم فانطلقوا جمیعا لیس علیکم منی ذمام هذاا للیل قد غشیکم فا تخلوه جملا

ترجمه فراز بلند سیدالشهدا در شب عاشورا به نقل از امام زین العابدین رسیده چنین است  .ثنا وستایش خداوند را بجا می اورم به بهترین   ستایش واو را در دوحال مسرت وخوشی   وگرفتاری حمد میکنم بار پروردگارا من حقا حمد وسپاس تو را بجای میاورم که مارا به نبوت بزرگوارومکرم داشتی وقران را به ما تعلیم کردی ودردین مارا فقیه ودانا نمودی اما بعد من حقا اصحابی با وفاتر وبهتر از اصحاب خودم ونه اهل بیتی نیکوکارتر وبا صله وپیوند تر از اهل بیت خودم  سراغ ندارم پس خدا وند شما رااز طرف من بهترین جزائی پاداش دهد اگاه باشید که من در رفتن به شما  اذن واجازه دادم پس همگی بروید که عقد  بیعت رااز شما بگسستم ونسبت خود بر شما عهد ه ذمامی ندارم اینک شب در رسیده است وپوشش ان شما را در بر گر فته است ان را چون شتر راهواری بگیرید و متفرق شویداری انچه در مطلع این مختصر مز ین به ایه کر یمه گر دید همان هد فی است که امام در وصیتنامه مکتوب شده   یه برادرش محمد حنفیه اینگونه بیان میکند  انی لم اخرج اشرا ولابطرا ولا مفسدا ولا ظالم و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی ارید ان امر بالمعروف وانهی عن المنکرو اسیربسیره جدی وابی علی بن ابی طالب .                                                                  

ارشاد مفید ص 250

 

 

پایان قسمت اول



نویسنده Admin در 12:22 ب.ظ | نظرات()
دوشنبه 27 شهریور 1396 05:34 ق.ظ
Its not my first time to pay a visit this web site, i am browsing this web site dailly
and take pleasant data from here all the time.
دوشنبه 16 مرداد 1396 11:44 ق.ظ
That is very interesting, You are an overly skilled blogger.
I've joined your feed and sit up for in the hunt for more of your excellent post.
Also, I've shared your website in my social networks
جمعه 13 مرداد 1396 12:38 ب.ظ
I have been exploring for a little for any high-quality articles or blog posts on this sort
of house . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this web site.
Studying this information So i'm glad to exhibit that I've an incredibly
good uncanny feeling I discovered just what I needed.
I such a lot without a doubt will make sure to do not put out of your mind this site and provides it a look on a relentless basis.
یکشنبه 8 مرداد 1396 02:15 ق.ظ
Nice blog here! Also your web site loads up fast!
What host are you using? Can I get your affiliate link to
your host? I wish my site loaded up as quickly as yours lol
پنجشنبه 10 فروردین 1396 11:26 ب.ظ
Why visitors still make use of to read news papers when in this
technological world everything is existing on net?
چهارشنبه 13 اسفند 1393 08:35 ب.ظ
بسیار عالی بود.
انشاالله مطالب بیشتری منتشر شود.
دوشنبه 11 اسفند 1393 07:51 ب.ظ
بسیار جامع منتظر قسمت های ببعدی هستیم.
دوشنبه 11 اسفند 1393 07:49 ب.ظ
khili estefade kardim...
دوشنبه 11 اسفند 1393 07:48 ب.ظ
احسنت...عالی بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

تمامی حقوق متعلق به وبگاه حوزه ی علمیه صالح آباد رشت می باشد

Web Template By : Samentheme.ir

موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
برچسب‌ها
نظرسنجی
عملکرد وبگاه حوزه علمیه صالح آباد رشت را در مدت فعالیت 2 ساله خود چگونه ارزیابی میکنید ؟